Як ви вважаєте, наскільки може відрізнятися ціна виготовлення стандартної світловий вивіски, за умови, що 15 компаній, які отримали заявки на розрахунок, мають власне виробництво і, судячи з портфоліо на сайтах, виготовленням елементів зовнішньої реклами займаються давно і успішно?
Упевнений, правильна відповідь не назве ніхто! Наприклад, я припускав, що розбіжність у вартості не може перевищувати 50%. Але коли я побачив результати дослідження, то, зізнаюся, був «злегка» шокований. Так ось, ціна на стандартну роблену-перероблену на будь-якому виробництві світлову, пряму вивіску (без урахування монтажу) як, виявилося, може відрізнятися в шість разів. Причини? Їх багато, але основних всього дві!
Перша причина – це відсутність принципів формування ціни. Наприклад, багато компаній, на жаль, до сих пір розраховують вартість за формулою вартість матеріалів помножена на «К». Де «К» – це якийсь магічний коефіцієнт, в який, до слова, входять всі витрати підприємства, заробітна плата і навіть плановий прибуток. До речі, з мого особистого досвіду можу сказати, що більшість керівників не знають або вже не пам’ятають, чому використовують те чи інше значення цього коефіцієнта.
Друга причина – це відсутність технологічних стандартів виробництва рекламних вивісок. Адже не секрет, що найчастіше рішення про те, які застосовувати технології і відповідно матеріали залежить від особистого досвіду і, як не дивно, настрою працівника (кошторисника, менеджера), який проводить розрахунки.
На підтвердження вище сказаного, пропоную ознайомитися з моїм дослідженням. І так, відразу після повернення з річних зборів УАВІ, як я вже писав, п’ятнадцяти українським компаніям, були вислані запити на розрахунок вартості стандартної світлової вивіски. Завдання звучало так: якась компанія шукає підрядника на виготовлення фасадної, світлової вивіски розміром 3000х600 мм, без урахування проведення монтажних робіт. До вище сказаного, додавався макет вивіски, а при необхідності і електронний графічний файл.
Результат проведеного дослідження.
- У дослідженні брали участь підприємства з Києва, Дніпропетровська, Харкова, Чернігова, Житомира, Черкас, Луцька та Сум.
- Мінімальна ціна склала 4680,00 грн. (188 дол. США), а максимальна – 29500,00 грн. (1180 дол. США). Але якби ми не враховували найнижчу і найвищу вартості, то розкид цін склав би 6200,00 грн. (248 дол. США) і 13800,00 грн. (552 дол. США). А ті, хто думає, що різниця у вартості залежить від сформованої ринкової ціни в регіоні, наведу приклад Дніпропетровська, в якому з 4-х компаній мінімальна ціна склала 7125,00 грн. (285 дол. США), і максимальна – 14358,00 грн. (574 дол. США), як не крути, а різниця дуже велика. До речі, підприємства, які надали найнижчу і найвищу ціну, підтвердили, що в розрахунках помилок немає.
- Про застосованих технологіях, для виготовлення нашої вивіски, можна тільки здогадуватися. А ось список основних матеріалів, які використовуються – ми отримали. До слова, лише 4-е компанії з 15-ти, надали повний перелік матеріалів, і ще 3-й вказали основні матеріали в комерційних пропозиціях; 4-й компанії нам вдалося вмовити надати подібного роду інформацію, а інші наше прохання проігнорували. Нижче наведена таблиця, з переліком основних матеріалів, що використовуються для виготовлення вивіски.
№ | Тех. вузли вивіски | Основні матеріали |
---|---|---|
1 | Лицьова панель | акрил екстр. 3 мм.; акрил екстр. 5мм.; акрил литий 4мм.; полікарбонат литий 4 мм.; полікарбонат стільниковий 4 мм. |
2 | Зображення | аплікація Oracal 8500; широкоформатний друк на плівці с\к |
3 | Задня панель | пвх 3 мм.; пвх 4мм.; пвх 5мм.; композитна панель 3 мм. |
4 | Борт | пвх 4мм.; пвх 5мм. |
5 | Внутрішній каркас | СД профіль; труба проф. метал. 20х20 мм. |
6 | Підсвіченняа | світлодіодні модулі elf 3smd2835; elf 3smd5050 (від 72шт. до 145 шт.); світлодіодні лампи; люмінісцентні лампи |
Примітка: Борт, на мій подив, всі підприємства запропонували виклеювати з пластику ПВХ, пластиковий профіль «Квадро» або алюмінієвий профіль не запропонував ніхто. Внутрішній каркас запропонували встановити 3-и компанії з 15-ти. Зверніть увагу на розкид кількості світлодіодних модулів, як на мене він дуже великий навіть якщо врахувати що тех. характеристики можуть бути різні.
Не знаю як реальний замовник, а ось мій менеджер, який бере участь в дослідженні явно розгубився, коли я його запитав, яку з компаній він би вибрав в підрядники. А відповідь «Треба з кимось порадитися», мене і зовсім вбила. Треба ж так заплутати людину, що він для прийняття рішення хоче залучити незалежного експерта.
Як бачите не все так добре в нашому царстві, часом ми самі не можемо скласти собі ЦІНУ. Прийшов час об’єднати зусилля всіх учасників ринку і навести порядок в своєму господарстві. Навчитися формувати вартість з огляду на реальні витрати підприємства (дивись статтю “Методика розрахунку калькуляції” по посиланню), закладати у вартість прибуток відповідну не серійному, а індивідуальному виробництву. Розробити технологічні стандарти виробів, орієнтир, який дозволить збільшити довіру клієнтів до виробників і допоможе розвитку галузі в цілому.
Тому, для розробки рекомендованої системи розрахунку вартості, прошу всіх кого дана стаття не залишила байдужим поділитися своїм напрацюваннями. Надати схеми, що використовуються на ваших підприємствах, або зразки розгорнутих калькуляцій розрахунку вартості виробів. На підставі отриманої інформації групою, що відповідає в УАВІ за «Методику розрахунку собівартості», буде розроблена схема розрахунку вартості рекламних конструкцій і після проведеного обов’язкового тестування виставлена на сайті УАВІ для загального користування як рекомендована в галузі.
Керівник проєкту BON SENS
Олександр Демченко
е-mail: katran_ck@ukr.net