Торгова марка (товарна марка або товарний знак) – позначення, за яким товари і послуги одних осіб відрізняються від товарів і послуг інших осіб (далі – ТМ).
Якщо коротко, зареєстрована ТМ, дає можливість:
- вільно використовувати дане позначення при наданні послуг, наносити логотипи на товари для подальшої реалізації, застосовувати ТМ в діловій документації, рекламі або в мережі Інтернет;
- зареєструвати доменне ім’я * .UA;
- використовувати маркування ® біля своєї торгової марки або назви;
- продавати третім особам майнові права інтелектуальної власності або надавати право використання на підставі ліцензійного договору;
- захистити свій бренд від недобросовісної конкуренції і припиняти спроби використання вашого знаку без вашої згоди. З цією частиною пропонуємо розібратися детальніше.
Реєстрація ТМ
Зазвичай, реєструються словесні, зображувальні або комбіновані (назва + логотип) ТМ. В Україні, свідоцтво на реєстрацію ТМ видається терміном на 10 років (з можливістю продовжувати кожні 10 років). Крім цього, з моменту подачі заявки на реєстрацію – ніхто не зможе зареєструвати подібну ТМ в сфері аналогічних (або суміжних) послуг або товарів.
Законом визнається виключне право правовласника на використання зареєстрованого позначення. Правовласник товарного знаку має право вільно його використовувати, їм розпоряджатися і забороняти його використання іншими особами.
Не маючи зареєстрованої ТМ, ви дозволяєте конкурентам створити товари і надавати послуги, прикриваючись вашим ім’ям – це може завдавати шкоди вашій репутації.
Крім цього, ви дозволяєте конкурентам зареєструвати таку ТМ і в подальшому заборонити вам використовувати знак (в тому числі в рекламі, в соціальних мережах, або при просуванні реклами в Google).
Уявіть, ви створили інтернет-магазин, налаштували процеси, вклали кошти і в один момент провайдер сайту блокує його за скаргою правовласника аналогічного знаку.
Або ви проводите просування інтернет-магазину в Google Ads, за ключовими словами, з назвою магазину, правовласник аналогічного назви може через Google виключити таке ключове слово з пошуку. Тобто ваш потенційний споживач не зможе знаходити саме вас, за назвою вашого бренду.
На етапі реєстрації позначення, під яким ви працюєте, можна визначити не порушуються права третіх осіб (власників ТМ) і запобігти отриманню претензій з їх боку.
Так само значно спрощується боротьба з контрафактом, тобто товарами, які містять об’єкти інтелектуальної власності (торгові марки), які виготовляються, поширюються і / або переміщуються через митний кордон з порушенням прав інтелектуальної власності. Власник, шляхом внесення ТМ до митного реєстру може перешкоджати переміщенню через кордон товару із його ТМ. Винятком є товари, які були зроблені під цією ТМ легально (наприклад, продані оптом цим продавцям).
У разі експорту / імпорту товару з вашої ТМ, його не пропустять через кордон без вашого дозволу.
Якщо інші суб’єкти продають або виготовляють і продають від свого імені товари з вашої ТМ можливі наступні дії:
1. Через суд.
Вимагати припинення її використання і відшкодування шкоди. Припинення використання ТМ має на увазі вилучення і знищення товару, пропонованого до реалізації з незаконним використанням торгової марки (або наприклад, демонтаж вивісок з рекламою).
2. Притягнення до кримінальної відповідальності.
Незаконне використання зареєстрованого товарного знаку карається кримінальним кодексом. Згідно зі статтею 229 Кримінального кодексу України «Незаконне використання знаку для товарів і послуг, або інше умисне порушення прав на знак – караються штрафом від 3400 до 34000 грн. або виправними роботами на строк до двох років, або позбавленням волі на той самий строк, з конфіскацією відповідної продукції та знарядь і матеріалів, які спеціально використовувалися для її виготовлення.
Висновок
Зареєстрована ТМ виконує наступні функції:
1. Статус.
Зміцнює довіру споживача, допомагає формувати імідж компанії, а також захищає від зазіхань третіх осіб.
2. Гарантії. Захист від зазіхання третіх осіб.
3. Реклама.
Одним з основних відразливих чинників отримання свідоцтва – є неусвідомленість про переваги ТМ і не впевненість в дію закону про захист ТМ. Як приклад, перевага реєстрація ТМ – дає можливість спростити процес затвердження назви магазину. Позначення із зареєстрованою ТМ підпадають під поняття «вивіска» і процес узгодження таких фасадних конструкцій в багатьох містах України безоплатний і безстроковий (в протиставлення, процес оформлення реклами, зазвичай платний, довший і видається на 5 років).
4. Капіталізація.
Зареєстрована торгова марка є об’єктом власності, вона може бути капіталом, який приносить прибуток. Її можна поставити на баланс компанії, додати до статутного капіталу, продати тощо.
Удосконалена продукція, прогресивні форми торгівлі закріплюються у свідомості споживача, асоціюючись з товарним знаком. Виходячи з нашої практики, реєстрація ТМ допомагає убезпечити власну фірму від зазіхання третіх осіб, дає додаткові можливості і переваги при роботі з державними органами, а також служить репутацією фірми, її передовим підприємницьким методам.
Андрій Барбашин, Олег Чіп юристи TRUSTME Law Firm
Більше інформації можна знайти на сайті: trustme.ua