Торгова марка (товарна марка або товарний знак) – позначення, за яким товари і послуги одних осіб відрізняються від товарів і послуг інших осіб (далі – ТМ).

Якщо коротко, зареєстрована ТМ, дає можливість:

  • вільно використовувати дане позначення при наданні послуг, наносити логотипи на товари для подальшої реалізації, застосовувати ТМ в діловій документації, рекламі або в мережі Інтернет;
  • зареєструвати доменне ім’я * .UA;
  • використовувати маркування ® біля своєї торгової марки або назви;
  • продавати третім особам майнові права інтелектуальної власності або надавати право використання на підставі ліцензійного договору;
  • захистити свій бренд від недобросовісної конкуренції і припиняти спроби використання вашого знаку без вашої згоди. З цією частиною пропонуємо розібратися детальніше.

Реєстрація ТМ

Зазвичай, реєструються словесні, зображувальні або комбіновані (назва + логотип) ТМ. В Україні, свідоцтво на реєстрацію ТМ видається терміном на 10 років (з можливістю продовжувати кожні 10 років). Крім цього, з моменту подачі заявки на реєстрацію – ніхто не зможе зареєструвати подібну ТМ в сфері аналогічних (або суміжних) послуг або товарів.

Законом визнається виключне право правовласника на використання зареєстрованого позначення. Правовласник товарного знаку має право вільно його використовувати, їм розпоряджатися і забороняти його використання іншими особами.

Не маючи зареєстрованої ТМ, ви дозволяєте конкурентам створити товари і надавати послуги, прикриваючись вашим ім’ям – це може завдавати шкоди вашій репутації.

Крім цього, ви дозволяєте конкурентам зареєструвати таку ТМ і в подальшому заборонити вам використовувати знак (в тому числі в рекламі, в соціальних мережах, або при просуванні реклами в Google).

Уявіть, ви створили інтернет-магазин, налаштували процеси, вклали кошти і в один момент провайдер сайту блокує його за скаргою правовласника аналогічного знаку.

Або ви проводите просування інтернет-магазину в Google Ads, за ключовими словами, з назвою магазину, правовласник аналогічного назви може через Google виключити таке ключове слово з пошуку. Тобто ваш потенційний споживач не зможе знаходити саме вас, за назвою вашого бренду.

На етапі реєстрації позначення, під яким ви працюєте, можна визначити не порушуються права третіх осіб (власників ТМ) і запобігти отриманню претензій з їх боку.

Так само значно спрощується боротьба з контрафактом, тобто товарами, які містять об’єкти інтелектуальної власності (торгові марки), які виготовляються, поширюються і / або переміщуються через митний кордон з порушенням прав інтелектуальної власності. Власник, шляхом внесення ТМ до митного реєстру може перешкоджати переміщенню через кордон товару із його ТМ. Винятком є товари, які були зроблені під цією ТМ легально (наприклад, продані оптом цим продавцям).

У разі експорту / імпорту товару з вашої ТМ, його не пропустять через кордон без вашого дозволу.

Якщо інші суб’єкти продають або виготовляють і продають від свого імені товари з вашої ТМ можливі наступні дії:

1. Через суд.
Вимагати припинення її використання і відшкодування шкоди. Припинення використання ТМ має на увазі вилучення і знищення товару, пропонованого до реалізації з незаконним використанням торгової марки (або наприклад, демонтаж вивісок з рекламою).

2. Притягнення до кримінальної відповідальності.
Незаконне використання зареєстрованого товарного знаку карається кримінальним кодексом. Згідно зі статтею 229 Кримінального кодексу України «Незаконне використання знаку для товарів і послуг, або інше умисне порушення прав на знак – караються штрафом від 3400 до 34000 грн. або виправними роботами на строк до двох років, або позбавленням волі на той самий строк, з конфіскацією відповідної продукції та знарядь і матеріалів, які спеціально використовувалися для її виготовлення.

Висновок

Зареєстрована ТМ виконує наступні функції:

1. Статус.
Зміцнює довіру споживача, допомагає формувати імідж компанії, а також захищає від зазіхань третіх осіб.

2. Гарантії. Захист від зазіхання третіх осіб.

3. Реклама.
Одним з основних відразливих чинників отримання свідоцтва – є неусвідомленість про переваги ТМ і не впевненість в дію закону про захист ТМ. Як приклад, перевага реєстрація ТМ – дає можливість спростити процес затвердження назви магазину. Позначення із зареєстрованою ТМ підпадають під поняття «вивіска» і процес узгодження таких фасадних конструкцій в багатьох містах України безоплатний і безстроковий (в протиставлення, процес оформлення реклами, зазвичай платний, довший і видається на 5 років).

4. Капіталізація.
Зареєстрована торгова марка є об’єктом власності, вона може бути капіталом, який приносить прибуток. Її можна поставити на баланс компанії, додати до статутного капіталу, продати тощо.

Удосконалена продукція, прогресивні форми торгівлі закріплюються у свідомості споживача, асоціюючись з товарним знаком. Виходячи з нашої практики, реєстрація ТМ допомагає убезпечити власну фірму від зазіхання третіх осіб, дає додаткові можливості і переваги при роботі з державними органами, а також служить репутацією фірми, її передовим підприємницьким методам.

Андрій Барбашин, Олег Чіп юристи TRUSTME Law Firm
Більше інформації можна знайти на сайті: trustme.ua